12. Marts 2004


Scissor Sisters’ 25-årige forsanger, Jake Shears, optrådte i lavtaljede læderbukser, stramt maveskind og ræv, da bandet gav koncert på Rust.

Da New York kom til Nørrebro

Scissor Sisters hitter stort med deres disco-version af Pink Floyd-nummeret ‘Comfortably Numb’. Derudover gør de ved Elton John og pianopop, hvad The Darkness har gjort ved Queen og puddelhunderock.

Art Disco
Deres ry er ankommet lang tid før, de fem kunstnere fra Brooklyn er nået til et propfyldt Rust på Nørrebro i sidste uge.

Rygtet fortæller om en popgruppe udsprunget af et bøssemiljø i New York, om at tre af fem bandmedlemmer er bøsser, om multistjernede anmeldelser af debutalbummet ‘Scissor Sisters’, om et bandnavn, der er opkaldt efter lesbisk sex, om koncerter, der vil ændre éns opfattelse af koncert som udtryksform, og om et band, der spiller både Elton John-agtige pianopopnumre, Fischerspooner-electro og dansegulvsmusik med intelligente tekster.

Dansegulvet denne torsdag aften ligner ikke en almindelig Rust-aften. Foran scenen danser 10-12 udklædte rundt. Typisk fyre i kjoler og paryk. Andre steder kysser piger med piger, og drenge holder drenge i hånden. Andre flasher bare deres skæve nakkehår, truckerskæg, høje hæle eller holder bare en øl i hånden.

Det er en aften med mediefolk, pladebranchefolk og specielt indbudte. Mange musikere – fra Popstars-Jon til Sort Sol – reklamefolk, dj’s og clubbingfolk.

Klokken 21.22 går de fem Scissor Sisters på scenen. Fire fyre og en pige. Den 25-årige forsanger, Jake Shears, i lavtaljede læderbukser, stramt maveskind, en minimal gennemsigtig top og ræv på skulderen, sætter i med den fremragende ‘Take Your Mama’, der handler om at vise ens familie, at man er homoseksuel, i stedet for at sige det. Vise det ved at tage mor ud og drikke hende fuld i bøssemiljøet. Show it, don’t tell it.

»En skål til alle Jer, der har klædt Jer ud. Tak! I ser bedre ud end mig. Så faktisk: Fuck Jer! Hvordan vover I,« siger sangerinden Ana Matronic kostbart før de 70’er-pianoagtige numre ‘Better Luck’ og den første single ,‘Laura’, med linien ‘I gotta give myself one more chance to be the man I know I am’.

Det hårde miljø i New York
»Bare gå amok. Det er okay, for vi er fra New York – selvom New York er ikke, hvad den plejede at være. Det er, hvad denne sang handler om,« introducerer hun det fabelagtige electrohit ‘Tits On The Radio’ med omkvæd i falset.

En politisk sang om New Yorks hårde kurs mod drags, transvestitter og andre undergrundsmiljøer i New York. Bee Gees-falsetten fortsætter i saksesøstrenes discoversion af ‘Comfortably Numb’. Et nummer, man nok enten hader eller elsker for dens totalt respektløse genbrug af Pink Floyd-klassikeren, men originalt, det er det.

’Filthy/Gorgeous følger, før Scissor Sisters efter tre kvarter bekendtgør, at de er på vej tilbage til New York for at holde fri i en uge.

»Are you guys ready to rock’n’roll,« skriger Jake Shears, og en fyr (Ramona Macho dunst red.) på minimum 100 kilo i lyserød heldragt og lys paryk crowdsurfer nogle få meter på publikums hænder, mens bandet slutter af med den uptempo-Elton John-agtige ’Music Is The Victim’.

Er musikken – hvor positivt den end er blevet anmeldt – offeret i denne glamorøst provokerende, promiskuøse, smagløst ekstravagante og dekadente optræden? Er det mere hype end indhold? Hvad handler Scissor Sisters egentlig om?

Svaret giver en af bandets to grundlæggere, den 27-årige bassist og programmør Babydaddy, kort efter koncerten i et bandrum, hvor den anden grundlægger, forsanger Jake Shears, kort forinden har smidt bukserne og vist sin bare røv til et par ventende journalister og pladeselskabsfolk. Ikke for at provokere, men simpelthen for at klæde om!

Uddrag fra artiklen.


Læs hele artiklen
www.urbanavis.dk


Print denne side